PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork

Saturday, October 13, 2012

Petua Mencegah Sakit Kepala

Petua 1: Gunakan bantal yang tebal ketika anda tidur. Ini kerana bantal yang nipis akan menyebabkan ketegangan pada otot leher ketika tidur. Apabila keadaan ini berterusan, ia akan menyebabkan sakit kepala.

Petua 2: Dapatkan tidur waktu malam yang mencukupi dan nyenyak. Tidur yang nyenyak akan mengelakkan anda dari diserang sakit kepala. Tempat yang aman, sunyi dan tenteram akan menyumbang ke arah tidur yang nyenyak dan rehat yang mencukupi.

Petua 3: Jangan terlebih tidur. Tidur yang terlalu lama juga tidak baik untuk kesihatan anda. Terlebih tidur menyebabkan anda akan bangun dalam keadaan yang tidak bermaya, letih dan kurang semangat, seterusnya menyebabkan anda sakit kepala.







Petua 4: Kurangkan stress anda. Ini akan membantu anda mencegah sakit kepala akibat stress. Cara menghilangkan stress adalah melalui kaedah senaman, meditasi atau solat.

Petua 5: Berhenti merokok sekarang. Merokok boleh menjejaskan kepala anda dan kesannya amat dahsyat. Merokok akan menjejaskan keseluruhan fungsi anggota tubuh anda. Kesihatan anda akan lebih baik jika anda berhenti merokok, malah mencegah masalah sakit kepala yang anda alami.

Petua 6: Ambil seulas bawang putih dan dibelah dua. Kemudian tampalkan di sebelah kiri dan kanan kepala seperti menampal plaster. Biarkan sehingga sakit kepala hilang. Lakukanlah berulang kali jika anda sering sakit kepala. Dengan cara ini lama-kelamaan sakit kepala akan hilang.

Antara beberapa Faktor Yang Menyebabkan Sakit Kepala:
a. Kurang tidur atau terlalu banyak tidur.
b. Kecederaan pada kepala/pos-traumatik.
c. Berlaku jangkitan di kepala atau leher.
d. Demam selsema yang biasa, influenza
e. Demam yang disebabkan oleh virus.
f. Pendedahan terhadap bahan kimia atau pencemaran.

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List