Monday, August 5, 2013

Amaran, Produk Dumex yg ditarik balik

Ekoran tv3 memberitahu ada 4 susu dumex yang dikhuatiri mengganggu kesihatan pengguna jika menggunakannya. 

Keempat-empat produk yang ditarik balik dari pasaran adalah:



Dumex Dupro Step 2 




Mamex Cherish Step 1



Mamex Explore Step 2




Bebelac Step 2


Persoalannya produk susu bayi jenama lain macamana? Ada yang dah terbeli banyak ni. Kalau dalam satu kilang, membungkus produk guna mesen berbeza ke. Tah la. Yang pasti dah ada penarikan balik bermakna reputasi dumex agak diragukan.

Semua ini ekoran daripada New Zealand membuat ujian besar besaran berkenaan produk tenusu mempunyai bahan tercemar dan pengumuman Fontera (badan kesihatan) berkenaan susu bayi yang akan menyebabkan Botulism (kekejangan otot yang serius) dan Malaysia adalah negara yang mungkin terlibat termasuk beberapa negara lain.

Dah jadi begini, produk susu mana nak beli. Dumex le yang paling murah. Takut produk lain pun tercemar juga. Sesama la kita tunggu. Orang kata susu ibu adalah makanan terbaik untuk anak, tapi kalau ibunya dah meninggal, nak ganti apa lagi.

klik gambar untuk besarkan

Apa pandangan anda?

8 comments:

  1. Mohon share ye.
    Terima kasih banyak2 atad information anda.

    ReplyDelete
  2. Cm mna kalau tergolong dlm batch tu.apa yg patut ibu buat ni

    ReplyDelete
  3. mamex cherish & explore kategori mahal.ank saya minum kedua2 susu tu..tp br sebulan y lepas stop.alhamdulillah,xde apa2..

    ReplyDelete
  4. Nasihat yg boleh kalau terbeli, pulangkan kalau masih belum buka. Berhenti minumkan anak dgn susu tu, ganti terus yg lain. Cuba lihat anak, ada ke tanda cirit-birit atau tak selera minum susu. Kalau ya bawa ke klinik/doktor yang berhampiran. Buat aduan pengguna ke, nak telifon telcare danone dumex pun tak boleh la, call ada mesen jawab, bila tunggu je x diangkat2. Sepatutnya danone dumex berilah pampasan

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, sy gunakan produk dutch lady. Tapi terbaru TV3 bgtahu dah ok je. Jgn kuatir. Tak tahulah kebenarannya. Yang pasti banyak negara menarik balik susu susu keluaran Karicare

    ReplyDelete
  6. Pengalaman kalau keje kilang ni, isu tercemar macam tak heran, bukannya bersih sangat. Mena taknye, produk nak keluar je, jadi bila diaorang nak bersihkan mesen. Setahun operasi adalah sekali diaorang cuci, tapi cuci ala kadar je la kan. Tapi nak buat camane, tercemar pun, takde pilihan. Cari je la jenama susu yang lain yang "tak tercemar"

    freewidget4u.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Apahal dah jadi macamni, dumek senyap je

    ReplyDelete
  8. Senyap je lepas cerita susu dumex ni tercemar. Dah ok ke. Nape xde cite ape2 pun. Ragu-ragu jugak sekarang ni

    ReplyDelete

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List