PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork

Wednesday, November 21, 2012

10 cara Mudah Turunkan Tekanan Darah

Mereka yang mengalami hipertensi biasanya mesti bergantung kepada ubat-ubatan secara berkala untuk mengawal tekanan darah. Tetapi dengan melakukan perubahan gaya hidup, tekanan darah yang tinggi dapat ditangani dan diturunkan. Dengan tekad dan disiplin, bukan mustahil untuk menukar carahidup / lifestyle.



Berikut ini adalah 10 cara murah dan semula jadi menurunkan tekanan darah tanpa harus menggunakan ubat-ubatan :


1. Olahraga 

Dengan melakukan olahraga 30 menit sehari, Anda dapat menurunkan tekanan darah secara signifikan.

Cocuba latihan aerobik untuk mengurangi tekanan darah sistolik Anda. Pilihlah jenis kegiatan yang anda sukai seperti misalnya, berjalan, berlari, berenang atau berbasikal.

2. Makan pisang 

Anda mungkin tahu bahwa makan terlalu banyak garam dapat meningkatkan tekanan darah, tetapi kebanyakan orang tidak menyadari manfaat kalium - zat yang mampu menangani kesan buruk dari sodium.

Dari penelitian dari Dietary Guidelines for Americans, mereka yang mengalami hipertensi harus menambah keperluan jumlah kalium dalam diet mereka. Orang dewasa harus mendapatkan setidaknya 4.700 miligram per hari.

Sumber makanan yang kaya dengan kalium anntaranya
  • Pisang (422 miligram), 
  • Kentang panggang dengan kulit (738 miligram), 
  • Jus jeruk (496 miligram per cawan), dan
  • Yogurt tanpa lemak atau rendah lemak (531-579 miligram per 8 auns).
3. Kurangkan Pengambilan Garam

Sudah pastinya garamlah penyebab tekanan darah tinggi. Diet yang sesuai untuk individu dengan hipertensi harus mengurangkan pengambilan garam kurang dari 1.500 miligram (600 miligram sodium) sehari.

4. Berhenti Merokok 

Perokok adalah kelompok yang paling berisiko tinggi mengidap hipertensi. Kandungan tembakau dan nikotin dalam rokok dapat menyebabkan lonjakan tekanan darah sementara, meskipun rokok itu sendiri bukan penyebab tunggal hipertensi kronik. Berhenti merokok dapat membantu Anda menurunkan sedikit tekanan darah Anda. Rokok sekarang dah mahal dan, sudah tentu, manfaat kesihatan yang mahal harganya ini dapat dipelihara. Petua untuk berhenti merokok

5. Menurunkan Berat Badan 

Beberapa penelitian dan kajian menunjukkan bahwa, pengurangan berat badan, walaupun sedikit, dapat memberi perubahan besar pada tekanan darah Anda. Terlebih berat badan menyebabkan jantung bekerja lebih keras. Tekanan ini lambat laun dapat menyebabkan hipertensi. Sementara itu, dengan mengurangkan berat badan, beban kerja jantung akan jauh lebih ringan.
 
7. Tangani Stres

Mengawal stres secara efektif dapat membantu mengurangi tekanan darah, tetapi sayangnya, tidak ada cara atau langkah-langkah klinikal untuk mengurangkan stres pada semua individu. Hanya dengan pergi bercuti, hobi, meluangkan masa bersama keluarga, beribadat ataupun apa yang menenangkan anda supaya boleh mengurangkan stress. Yang paling penting kawal perasaan marah dan memikirkan perkara-pekara negatif.

8. Yoga 

Yoga adalah cara terbaik untuk mengatasi stres.

9. Jauhi  kafein 

Kopi memiliki beberapa manfaat kesihatan, tetapi tidak untuk menurunkan tekanan darah. Dalam jangka pendek kafein dapat meningkatkan tekanan darah, walaupun pada individu tanpa hipertensi.

Jika Anda memiliki tekanan darah tinggi, cara terbaik yang harus dilakukan adalah dengan mengurangkan pengambilan kafein (sekitar dua cawan kopi per hari). Anda dapat memeriksa apakah Anda sensitif terhadap kafein atau tidak dengan memeriksa tekanan darah sebelum dan setengah jam setelah mengambil minuman berkafein. Jika meningkat sebesar 5 atau 10 point, ini bermakna anda sensitif terhadap kafein.

10. Meditasi 

Meditasi - nyanyian, visualisasi, terapi - dapat menjadi alat mengurangkan stres yang efektif bagi kebanyakan individu. Sekali lagi, yang penting meditasi membuatkan anda tenang, dan membuat anda ingin melakukannya sentiasa.

5 comments:

  1. Aduh, rase tertekan, mintak orang tolong lawat saye mimpitidur.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Saya jumpa blog nie kat FB... ada kawan share post nie...
    tahniah ... betul komen kawan saya tu ... blog nie
    memang terbaik.. :)

    Also visit my web blog - Jawatan Kosong

    ReplyDelete
  3. Ajaib dan benar; turunkan arah tinggi anda dengan sangat berkesan kini telah terdedah. Minum lah / makan cincau. Tak rugi kalau cuba. Sila chek tekanan setelah seminggu mrngamalkannya. Insyaallah

    ReplyDelete
  4. Petua menurunkan darah tinggi ni best lah. Tq admin

    ReplyDelete
  5. orang di kota lebih mudah stres informasi yg bermanfaat, please visit my blog

    ReplyDelete

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List