Sunday, December 30, 2012

Beza Anak Perempuan Sekarang dan Gadis Sunti Zaman Dahulu

Perbezaan anak gadis sunti zaman dahulu dengan anak dara sunti zaman sekarang, perhatikan:

Suatu ketika di kampung, waktu tu hampir maghrib sya bersama mak saudara sya bertandang ke rumah saudara sepupu, sdg kami berehat2.. tiba2 muncul dari bilik belakang umah 3 org anak gadis sunti, dgn pakaian berbaju kurang dan mengalas beg plastik berlogo pagoda, dulu beg plastik pagoda nie famous le sket... 3 gadis mohon dgn hormat.. meminta laluan utk lalu di hadapan kami yg hadir di rumah mereka sbgai tetamu, antara dialognya:


Anak Gadis Sunti: Tumpang lalu ye Mak long... (dgn tunduk membongkokkan badan sambil tangan kanan di hulur tanda meminta laluan).

Mak Long: Aik... dah senja2 begini nie pon pakai lawa2 nie semua nak ke mana kome semua nie.?


Anak Gadis Sunti: Nak ke Surau Mak Long, mlm nie ada ceramah oleh Ustazah Zaiton, Isteri Ust Dollah.. dia ngajar kitab feqah mlm nie... tapi mlm nie khas bab org pompuan, jadi utk org pompuan aje lah...
(sambil mata anak2 gadis tu jeling2 kat aku.. jeling2 paku,... jeling2 nakkan aku ekekeke... tak lah, seloroh aje tu...)

Itu kisah anak gadis sunti zaman dholu2 di kampunglah, ini teman nak cerite kisah anak dara sunti kotaraya zaman skrg plak, dengor le, waktu hampir Isya dan kami semua baru lepas makan malam bersama, tiba muncul dari bilik sebelah 3 anak dara sunti nak minta laluan kuar umah, antara dialognya:

Anak Dara Sunti: Kami pergi dulu yer Mak Long?

Mak Long: Korang semua nak pegi ke mana plak nie, kan ke kita baru aje lepas makan malam?

Anak Dara Sunti: (dengan lemah lembut dan penuh sopan santun, sebaik2 bahasa, kata mereka...) Tak lah kami nie cuma nak pegi clubbing aje... dah lambat dah nie... nak kena cepat ler Mak Long, karang tak bule masuk... sebab malam nie malam Ladies Night... kang tak dapat masuk kang, abang sebelah nie nak tolong bayar kan ke?

Mak Long: Ya Allah dgn pakaian mcam org tak cukup kain, dgn pusat terdedah, ada pulak bola goli yg korang lekat kat pusat tu.. dgn bertindik keliling muka mengalahkan lembu, dah tu pi pakai kasuk kontrator bapa korang tu buat apa?Tengah2 malam buta yg korang pi pakai topi tu buat apa.... apa dah jadi dengan korang semua nie?

Anak Dara Sunti: Jadi manusia le nie Mak Long oi... cool ler sket... kitorng okey nyer...

Setakat itu aje ler ye malas nak sambungkan lagi... lebih kurang camtu ler perangai anak dara sunti kota raya nie bila tiba malam ladies night...

(abang sebelah tu saya le tuuuuu... ekekekeke..)

Cerite dongeng Lebai Kampung

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List