PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork

Friday, September 20, 2013

Apa Menarik Pasal Internet?

http:// biasa kita guna
Fakta Unik Tentang INTERNET | Internet bukan benda baru lagi bagi kita. Asyik-asyik, layari internet, sikit-sikit di internet. Memang, internet telah menjadi kebiasaan yang merevolusi budaya masyarakat dunia menuju masyarakat informasi. Malaysia yang masih mendalami internet pun sudah mulai terbawa arus perubahan masyarakat dunia tersebut.

jadi, sebagai penambah pemahaman Apakah internet, berikut ini adalah beberapa fakta-fakta menarik berkenaan internet:


1. Jaringan Internet untuk pertama kali seawal tahun 1969 dikenali sebagai ARPANET, yang dibangun oleh ARPA (United States Department of Defense Advanced Research Projects Agency). Beberapa penyelidikan awal yang disumbang oleh ARPANET termasuk kaedah rangkaian tanpa-pusat (decentralised network), teori queueing, dan kaedah pertukaran paket (packet switching). Pada 01 Januari 1983, ARPANET menukar protokol rangkaian pusatnya, dari NCP ke TCP/IP. Ini merupakan awal dari Internet yang kita kenali hari ini. Klik padah kalau terlalu obses gajet

2. Surat elektronik atau electronic mail (e-mail) pertama yang berhasil dikirimkan antara dua mesin dilakukan oleh seorang jurutera pendiam, Ray Tomlison di BBN suatu hari di tahun 1972. Sebelumnya, Tomlison telah menulis program mail untuk Tenex, sistem operasi yang dikembangkan BBN, yang hingga sekarang masih beroperasi pada mesin-mesin PDP-10 ARPANET. Selain itu, yang juga monumental adalah Tomlison yang menemukan lambang @ pada e-mail yang kemudian digunakan orang di seluruh dunia.

3. Ungkapan "surfing in the Internet" (melayari Internet) pertama kali muncul pada 1992 oleh Jean Armour Polly.  Munculnya ungkapan itu gara-gara Polly menggunakan mouse pad yang bergambar orang berenang, sehingga beliau menggunakan istilah surfing untuk aktiviti yang berkaitan dengan internet.

5. Tarikh 4 September 1956, IBM memperkenalkan hard disk pertama di dunia. Hard disk berukuran dua peti ais harganya bernilai $250,000, dengan kemampuan 5 MB, atau hanya cukup untuk menyimpan satu lagu dalam format MP3. Bandingkan dengan hardisk zaman sekarang ada yang selebar 0.6 cm dengan kapasiti 400 GB! Wah?!

6. Negara pertama yang menerapkan sistem online dalam pilihanraya umum adalah Estonia. Padahal negara tersebut merupakan salah satu negara termiskin di Eropah. Pengundian tersebut diadakan pada hari minggu 4 mac 2007, dengan jumlah pemilih / pengundi di Estonia berjumlah 940,000 orang.

7. Blog (atawa weblog) pertama kemungkinan besar adalah halaman What's New pada browser Mosaic yang dibuat oleh Marc Andersen pada tahun 1993. Sebagai informasi, Mosaic adalah browser pertama sebelum adanya Internet Explorer bahkan sebelum Nestcape. Kemudian pada Januari 1994 Justin Hall memulakan website peribadinya Justin's Home Page yang kemudian berubah menjadi Links from the Underground yang mungkin dapat disebut sebagai Blog pertama seperti yang kita kenal sekarang.

8. Virus komputer dikatakan muncul pertama kali pada Januari 1986, disebut-sebut sebagai virus pertama untuk PC yang pernah dibuat. Virus ini menjangkiti boot sector media penyimpanan data dengan format DOS File Allocation Table (FAT). (c)Brain (nama virus ini) juga dikenal dengan sebutan virus Lahore, Pakistani, Pakistani Brain, Brain-A dan UIUC. Majalah Businessweek pada waktu itu menyebutnya Pakistani Flu. Percaya atau tidak, virus ini dibuat oleh dua orang bersaudara Basit Farooq Alvi dan Amjad Farooq Alvi yang masih berusia 19 tahun! Awalnya kakak beradik ini mengaku pada majalah Time bahwa mereka membuat virus ini untuk melindungi software karya mereka dari ditiru. Virus ini bahkan dilengkapi dengan alamat dua bersaudara ini dan tiga nombor telefon yang boleh dihubungi, tak ketinggalan sebuah pesanan yang menyebutkan bahawa jika komputer user dijangkiti, maka bolehlah menghubungi mereka untuk dibersihkan. Ketika mereka mulai mendapatkan ribuan telifon dari segenap penjuru Amerika Syarikat, England, dan lainnya, yang meminta untuk komputer membaiki mereka, kakak adiknya ini terpaksa menerangkan dan berusaha menjelaskan bahwa motif mereka bukanlah untuk kejahatan. Mereka akhirnya memotong kabel telifon dan menyesal. Sedikit tindakan yang kurang bijak!!

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List