PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork

Saturday, December 15, 2012

Bebenang Labah-Labah Tertua




Tidak lama dahulu, pada tahun 2009, sarang labah-labah halus dibuat kira-kira 140 juta tahun lalu ditemui dikekalkan dalam batu ambar. Jaring labah-labah itu ditemui di Sussex, England, telah dipelihara apabila cecair damar menggenanginya sebelum mengeras dan membeku. Dalam batu yang sama juga ditemui serangga dan mikrob purba.


"Ia adalah satu web labah-labah yang tertua pernah ditemui dalam ...
rekod fosil untuk kita," kata penyelidik Martin Brasier dari Universiti Oxford.

Berikut adalah gambar fosil :
Brasier dan rakan-rakannya menggunakan teknik berkomputer yang dipanggil mikroskop confocal untuk membina semula dan memeriksa bersih bersama-sama dengan tali gantung. Beberapa perkara dikenalpasti, termasuk nod yang disambungkan menggunakan cecair melekit, yang menunjukkan bahawa jaring dibuat oleh labah-labah yang berkaitan tidak serupa dengan labah-labah taman moden.

"Labah-labah ini juga meletakkan web melekit untuk memerangkap bersama mangsa mereka," berkata Brasier. "Peninggalan cecair melekit yang menyertai dipelihara dalam batu ambar.

Analisis jaringan itu juga memberi petunjuk tentang cara makanan labah-labah. "Saya fikir, berdasarkan bentuk web, haiwan ini menjadi mangsa pada serangga terbang, seperti lalat dan nenek moyang lebah, tebuan, dan kumbang", kata Brasier.

bacaan santai : petua elak sawang labah-labah

Pada tahun 2006, penyelidik mendapati web labah-labah yang juga dipelihara dalam ambar. Pekiraan beliau, ianya adalah kira-kira 136 juta tahun.

Wow!

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List