Sunday, December 15, 2013

Awas Taugeh Putih Berseri

Hati-Hati ! Jangan Beli Taugeh Yang Berwarna Putih ! Mesti ramai suka makan taugeh, kan? Nak pulak campur dalam char kuey teow.... hurmm...rangup.

Tapi nak beli taugeh tu kena la buat eksperimen dulu... Beli sikit taugeh tu, jangan makan dulu sebaliknya simpan dulu untuk 3 hari. Pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. Dan kalau boleh jangan beli taugeh yang kaler putih berseri tu.

Keputusan yang mungkin boleh didapati, lepas 3 hari bau taugeh tu hancing semacam. Bermakna taugeh tu disiram dengan urine a.k.a air kencing!! Dan air urine tu la jugak menyebabkan taugeh kaler putih berseri.



Kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera (Melayu) senang aje. Kaler dia macam kekuningan sikit dan cepat layu serta kurang rangup, Sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

Ini info dari pegawai yang pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh cha ya nun alip. Siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok-pokok taugeh tu.

Dan kenapa taugeh jadi mangsa? Sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat-bulat terus dalam batangnya. Tak seperti sayuran lain iaitu sayuran-sayuran berdaun hijau yang mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau degan erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan untuk penyerapan zat-zat dari baja.

Tak macam taugeh dia serap terus ape yang kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. Tu sebabnya kalau simpan dalam masa 3 hari bau dia wangi semacam .. So bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh taugeh hancing dengan taugeh-taugeh bumiputera.

Awas!! Jangan termakan air kencing...

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List