Saturday, December 7, 2013

DIY Buat Sendiri Perangkap Lipas

Mungkin ada yang pening kepala sebab anak anda meminta anda menangkap lipas tetapi anda takut juga kat lipas tu (untuk ibu la kot!). Anak nak lipas mungkin sekolah nak buat PBS sains, bab pernafasan ataupun respirasi, kikiki. Macamana nak tangkap ye. Nak yang hidup pulak tu.

Disini mungkin menyediakan panduan malahan boleh juga dilakukan secara praktikal menagkap lipas secara besar-besaran bagi membasmi lpas dirumah, malahan lebih jimat.

Sebelum ni ada infosantai membuat post cara menangkap nyamuk [klik sini]



Caranya sama je macam nak buat perangkap nyamuk. And perlukan botol plastik (besar lagi bagus)

Cuma beza perangkap lipas, anda perlu sapukan permukaan dalam perangkap lipas ni dengan minyak, supaya lipas ni tak keluar.



Letakkan umpan seperti biskut, dan letakkannya di kawasan yang anda rasakan ada lipas.

Untuk lebih efisyen, letakkan lipas didalam perangkap ini, Tujuannya lipas makan secara bersosial, hehe, jika ada kawan maka yang lain dengan senang akan "Join" sekali pesta makan tu. (letak yang mati pun boleh, sebab lipas akan makan gengnya yang mati tu)

Mungkin anda minat membaca:
buat sendiri perangkap nyamuk
Buat sendiri perangkap tikus
buat sendiri handphone speaker

No comments:

Post a Comment

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List