PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork

Friday, December 4, 2015

Langkah dan persediaan menghadapi banjir

Persediaan sebelum banjir

  • Dapatkan maklumat tentang banjir di tempat anda.
  • Pastikan sistem amaran banjir dan dengar hebahan semasa yang disampaikan melalui radio,televisyen dan agensi-agensi kerajaan yang berkenaan serta Bilik-Bilik Gerakan Banjir Negeri atau Daerah yang berhampiran.
  • Periksa lubang air seperi longkang atau saluran najis. Bersihkan halangan dan pastikan ia tertutup rapat supaya air banjir tidak masuk melaluinya.
  • Pastikan di mana Pusat Pemindahan dan Pusat Bantuan Bencana di tempat anda.
  • Sediakan peralatan kecemasan dan bekalan makanan secukupnya.
  • Pastikan seluruh keluarga anda mengetahui cara-cara bertindak semasa kecemasan di rumah.




Sebelum banjir - semasa tanda-tanda dikesan

  • Dengar melalui pengumuman radio, televisyen atau pihak-pihak tertentu.
  • Pindahkan perabut atau peralatan-peralatan lain ke tempat yang selamat.
  • Letakkan dokumen penting di tempat yang selamat atau bawa bersama anda dalam bekas kalis air.
  • Bersedia untuk menutup suis elektrik, injap utama bekalan air dan gas.
  • Beritahu jiran anda dan bersedia untuk berpindah.


Semasa banjir - semasa pemindahan

  • Apabila menerima arahan, segeralah berpindah ke pusat-pusat pemindahan yang disediakan. 
  • Berpindah awal sebelum banjir meningkat atau pada waktu siang kerana ianya lebih mudah dan selamat.
  • Ikut laluan yang ditentukan, laluan singkat mungkin terhalang.


Semasa banjir  - di dalam kenderaan

  • Jangan terus mengharungi kawasan banjir, hendaklah berpatah balik ke tempat yang selamat.
  • Jika kenderaan anda terhenti, kunci kenderaan serta tinggalkan kenderaan tersebut dan pergilah. ke tempat yang selamat.


Semasa banjir - di dalam rumah

  • Dengar pengumuman melalui radio, televisyen atau pihak tertentu.
  • Bersedia dengan peralatan kecemasan.
  • Jika diarahkan keluar dan berpindah, segera lakukan.


Semasa banjir - di luar rumah

  • Pergi ke tempat tinggi dan selamat.
  • Elakkan dari melalui kawasan banjir, arus deras yang boleh menghanyutkan anda.
  • Jangan sengaja bersiar-siar di kawasan banjir sama ada dengan sampan mahupun berjalan kaki.
  • Jangan sentuh mana-mana kabel atau wayar yang jatuh.
  • Awasi kanak-kanak, jangan biarkan mereka bermain-main di longkang, sungai atau lombong.
  • Jangan minum air banjir.


Selepas banjir

  • Dengar pengumuman melalui radio atau tunggu arahan pihak yang berkuasa, jangan kembali ke rumah sebelum dibenarkan atau sebelum keadaan benar-benar selamat.
  • Beri bantuan kepada jiran anda atau orang kurang upaya (orang tua, kanak-kanak atau golongan istimewa).
  • Periksa rumah anda, lihat tanda-tanda rekahan atau mendapan kerana ianya mengkin tidak selamat.
  • Jangan terus memasukki rumah yang masih dibanjiri air, berhati-hati banyak bahaya yang tersembunyi.


Selepas banjir - semasa memasuki bangunan

  • Pakai kasut.
  • Periksa kerosakkan dinding, lantai, pintu dan tingkap.
  • Periksa sebarang kehadiran binatang atau serangga berbisa yang merbahaya. Gunakan kayu untuk mengalihkan sebarang halangan yang bertaburan di lantai rumah anda.
  • Perhatikan siling dan plaster dinding yang mungkin rekah, lerai dan jatuh.


Selepas banjir - periksa ancaman bahaya

  • Periksa paip saluran gas yang mungkin pecah atau bocor.
  • Periksa wayar elektrik yang terendam di dalam air.
  • Periksa peralatan elektrik yang tenggelam.
  • Periksa bahan-bahan yang mudah terbakar yang mungkin mengalir masuk semasa banjir (Minyak tanah, petrol, diesel dan sebagainya).
  • Buang bahan-bahan makanan yang terendam yang terkena banjir termasuklah makanan dalam tin.
  • Periksa kerosakan tangki septik untuk mengelakkan bahaya biologi. 
  • Laporkan sebarang kerosakan kemudahan-kemudahan awam kepada pihak yang berkuasa

1 comment:

  1. KISAH NYATA: 5 TAHUN MENUNGGU KEHADIRAN BUAH HARI.
    ERNAWATI RAHMA WARDANI. JAKARTA SELATAN.

    Awal Kisah: Kadang aku melihat tetanggaku, teman-temanku, mereka menikah dan tak lama bisa positif hamil. Senangnya menjadi mereka, pasti bersyukur banget, pikirku dalam hati.

    Tak jauh dari rumah, kebetulan ada tukang jual gorengan yang mangkal, dan orang yang berjualan gorengan itu masih tetanggaku, seorang ibu-ibu setengah tua. Dan tiap aku ke sana mau beli gorengan, ibu itu selalu menanyakan kepadaku, "Kok belum hamil-hamil sih?" Akupun hanya bisa menjawabnya dengan senyum, Bukan apa-apa. Tapi perkataannya itu semacam menyakiti perasaanku. Seolah-olah aku ini makhluk hidup yang tak punya perasaan. Tapi kembali lagi, aku kembalikan perasaan sedihku ini, aku mengadu kepada Allah.

    Pasangan mana sih yang tidak mau punya anak. Aku rasa sih tidak ada. Setiap pasangan suami istri pasti sangat mendambakan adanya kehadiran anak di dalam rumah tangganya, termasuk aku. Pernah juga terbesit dalam benakku pikiran untuk mengadopsi anak. Dan kemudian, aku mencoba membicarakan hal tersebut kepada suamiku. Respon suamiku seolah membingungkanku. Katanya dia mau rundingan dulu dengan kakak-kakaknya. Waktu itu, aku sedikit kesal juga sama suamiku. Kenapa sih dia sepertinya tidak pro sama aku? Kenapa harus rundingan dulu dengan keluarga? Bukankah rumah tangga ini hanya aku dan suami yang menjalaninya? Terus nanti kalau kakak-kakak suamiku keberatan dan tidak mengizinkannya, terus bagaimana dengan kami? Sementara kesedihan, kesepian dan kerinduan akan sosok anak, hanyalah aku dan suami yang merasakannya.Kemudian aku pun berusaha tenang dan bersabar. Kalau aku balik bersikap keras ke suamiku, nanti yang ada kami malah bertengkar.

    Pada Saat itulah saya nekat mencari jalan pintas yaitu cari orang pintar yang bisa membantu masalah saya ini, ketika saya share internet tanpa sengaja saya membaca, komentar seseorang yang bernasip sama seperti saya, namun dia sudah hamil anak kedua itu berkat bantuan Aba Abdullah Maliki paparnya. sy pun tanpa pikir panjang saya catat nomer Aba Abdullah Maliki dan segera sya tlp. singkat cerita sy meceritakan masala rumah tangga saya dan akhirnya beliu menyampaikan tidak perlu panik, saya akan hamil, dan hamil bukan karna menerima pindah janin tapi anak yang akan sya kandung merupakan anak dari benih suami saya.dan saya disuruh memilih mau anak kembar atau tunggal, sy tentu y mau yng kembar, stelah menunggu 1hari sya merasakan pusing dan mual, sy tlp beliu lagi untuk menyampaikan rasa tidak enak dan beliu malah tertawa dan mengisyaratkan kalau sy tdk boleh lelah dan harus berhati2, stelah menunggu 1 bulan sy dan suami ke klinik yg biasanya kami kunjungi, betapa bahagianya raut wajah suami sy saat dokter menyatakan sy benar2 positif hamil. dan 5 bulan kemudian kami kembali ke klinik, betapa kaget bercampur bahagia saat beberapa kali sang dokter melihat jenis kelamin bayi saya dan ternyata sya hamil anak kembar sepasang laki dan perempuan, saking bahagianya suami sy memeluk dan mencium perut sy di hadapan dokter dan perawatnya, allhamdulillah sy ucapkan atas kaarunia tuhan kepada saya, saya juga sangat mengucapkan banyak terima kasih atas bantuan Aba Abdullah Maliki berkat bantuan beliu sy bisa hamil, jadi kepada ibu2 yg blum punya momongan jangan risau lagi ya,, ada Aba Abdullah Maliki solusinya, silahkan telp beliu kalau anda ingin cepat punya momomgan,
    Aba Abdullah Maliki
    WHATSAAP: 0812 2942 2249
    CARA CEPAT HAMIL, KLIK SITUS INI
    https://carahamilinstan.blogspot.com/

    ReplyDelete

ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List