Saturday, October 19, 2013

Cara Semulajadi Merawat Kencing Manis, Diabetis

Percaya ke tak - kacang panjang mampu rawat diabetis 

Terbaru, penemuan dari negeri China, Mereka yang menderita menghidap penyakit diabetis ataupun penyakit kencing manis.

Ambil 12 batang kacang panjang dan sebiji tomato merah. Blenderkan sehingga menjadi jus. Tambahkan air jika perlu. Ianya diminum sampai habis.

Saturday, October 12, 2013

Hilangkan Stress, Nikmati Ketenangan Alam

Lakukan aktiviti riadah, jangan terperap dirumah sahaja
STRESS Kerja dan Badan Lesu Selalu berada dalam keadaan stress tidak baik untuk diri. Kebisingan hidup di kotaraya dengan kenderaan lalu lalang dan setiap hari asik menghadap meja kerja setiap hari sangat-sangat akan membuatkan kita berasa bosan dengan kerja. Cuba ubah hidup anda, jangan hanya mengganggap dunia anda kerja, balik rumah dan kerja semula. Ambillah masa hujung minggu untuk membuat aktiviti riadah, ataupun menyejukkan mata sebentar dengan melihat alam semulajadi.

Ketenangan...suatu nikmat yang tidak ternilai. Andai melihat kepada alam semulajadi yang indah dan mendamaikan... pasti dengan jelas kelihatan ketenangan. Begitulah juga dengan kita... Riak wajah di muka jelas sekali dapat di teka hati dan minda di dalam dalam keadaan tenang atau pun tidak.

Awasi Anak Dari Gajet

Jangan biarkan anak anda.
Fikirkan kesan buruknya
Kesan Gadget Ke atas anak-anak.. Anak-anak sekarang sangat-sangat terdedah dan amat leka kalau diberikan bermain gajet seperti telifon pintar atau ipad. Ibubapa perlu prihatin dan memandang serius hal fenomena kanak-kanak yang terlalu khusyuk dan ketagih gajet-gajet yang canggih-canggih belaka sekarang ini.

Kajian Gajet terutama IPAD terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian yang didapati oleh kebanyakan ibu bapa yang menemui doktor tersebut di Hospital PPUM dan kajian yang didapati dari sekolah ke sekolah. Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah Pusat Perkembangan Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia yang turut hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai perolehan kajian yang sama di Hospital HUKM. Amat mengejutkan kesan buruk yang diperolehi amat tinggi berbanding kebaikan.

Bakteria Dalam Daging Ayam Mentah

Masak ayam dengan betul. Gunakan garfu dengan
menyucuk-nyucuk bahagian peha (drumstick) atau
hiris dengan pisau.
Bakteria Salmonella memang semulajadi ada dalam ayam mentah dan kebanyakan makanan laut. Makanan tersebut hendaklah di masak secukupnya. para-para ibu & bapa baca maklumat penting dibawah ini!!!!

Tentukan ayam di masak hingga ke tulang. Jangan makan jika masih nampak darah di tulang, terutamanya drumstick. Makanan berprotein tinggi tidak boleh di simpan di suhu biasa (27 C) melebihi 4 jam kerana pembiakan bakteria telah cukup untuk mengeluarkan toksin keracunan makanan.

Kelebihan Bersikap Tenang

Kurangkan marah anda,
Luangkan masa berehat, elakkan stress
INDAHNYA SIKAP TENANG Sifat yang tenang adalah salah satu tanda kejayaan. Tenang menunjukan peribadi yang kuat dan mantap. Tenang merupakan tanda bagi manusia yang sedar dan beradab. Kebalikannya adalah manusia yang mudah marah kerana sebab yang remeh dan mudah mengamuk menunjukkan manusia yang lemah peribadi, akal dan kehendaknya.

Ya, ibaratkan seperti pohon yang lemah, mudah goyang oleh hembusan dan tiupan angin. Adapun manusia yang kuat seperti pohon yang kuat, akarnya menusuk ke dasar bumi dan cabangnya menjulang kelangit, pohon yang kuat ini semakin bertambah kukuh, setiap kali badai menerpanya.

Manusia yang tenanglah yang mampu mendapatkankan hati orang lain dan berhasil mendapatkan penghargan mereka. Manusia, bila anda ingin mendapatkan pengikut maka pertama yakinkan pada orang lain bahwa anda adalah teman yang sejati. Tenang menjerat hatinya dan itu adalah satunya jalan menuju hati orang lain.

Tingkatkan Kerjaya Anda

Sambung belajar lepas kerja ... Sanggup?
KERJAYA ANDA ADALAH LANDASAN TERBAIK. Tahukah anda, dalam mengembangkan kerjaya, bukan tempat kerja yang menjadi ukuran. Walau di mana pun anda bekerja, perancangan karier amat penting untuk melangkah ke peringkat yang seterusnya. Ayuh, lihat 4 tip yang berguna untuk anda.

1. Tidak Berhenti Belajar
Dunia berubah sangat pantas, terutama dari segi teknologi dan cara. Pelbagai teknik yang digunakan dalam memajukan perniagaan dan kerjaya. Jika anda tidak mahu ketinggalan, sentiasalah mengikuti perkembangan semasa, tambahkan pengetahuan dan juga kemahiran anda.

Kasiat Makan Buah Tin

Kelazatan buah tin
KELEBIHAN BUAH TIN
buah yang disebut dalam AL QURAN. Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, “Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata’, “inilah buahnya” (tin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya”.
(HR Abu Darda; Suyuti).

Hadis ini telah dibuktikan dengan penemuan sains mengenai keistimewaan buah tin yang belum diterokai sepenuhnya.

Semak Cara Kenal Logo Halal Malaysia

Macam-macam versi logo halal kat malaysia ni.

Macamana nak tahu, Ori ke?

Paling cepat bawah logo (label gambar no 7 dan 8) memberi standard MS dan no rujukan permohonan produk.

Maklumat lanjut boleh ke halaman web jakim
http://www.halaljakim.gov.my




Restoran Mamak | Hindu ke Islam Ke

'MAMAK' ~ HINDU ATAU MUSLIM ... PASTIKAN PILIH KEDAI MUSLIM ...WASPADA..!!! Cara membezakan restoran mamak atau hindu
Memang sedap, tapi kalau tak ambil tahu je
sampai bila kita nak bersubahat

Sekiranya anda ke kedai-kedai mamak, cuba periksa lauknya, adakah terdapat masakan berlaukkan daging lembu.

Ya, daging lembu. Inilah kunci untuk membezakan di antara kedai mamak Muslim dengan bukan mamak yang berlagak Muslim.

Kenapa daging lembu? Sebab, tidak mungkin penganut-penganut agama hindu tergamak hendak menyembelih, memasak dan menghidangkan "tuhan" mereka! Di dalam agama Hindu, lembu merupakan haiwan suci yang dianggap tuhan mereka.

Justeru, masakan yang berasaskan daging lembu tidak akan dihidangkan oleh restoran-restoran yang Hindu bukan Muslim yang menyamar Muslim.

Tuesday, October 1, 2013

Meninggal, Keracunan Kenduri Kahwin, Yan Kedah

InfoSantai mengucapkan takziah dan amat
bersimpati kepada keluarga mangsa..
Al-Fatihah
31 September - Menjadi sejarah, kes tak disangka-sangka, menghadiri jemputan majlis kenduri kahwin menjadi tragedi, 3 Meninggal dan 170 yang lain mendapat rawatan - disini Tanjung Dawai, Yan Kedah.

Selain tiga kematian dilaporkan pada Isnin 1 Oktober, menurut laporan terbaru, lebih 170 orang yang mengalami keracunan makanan selepas menghadiri kenduri kahwin di sebuah rumah di Tanjung Dawai sedang dirawat di tiga hospital berdekatan

Mesti Ambil Tahu, Panadol Tiruan

Lambakan PANADOL Tiruan | Salam info terkini, kwn atas kwn keje bhgn KDNK. Jgn beli panadol yg belakang dia cop merah. Yg tulen hanya cop bwarna biru. Yang jual di kedai runcit semua warna merah, antara kandungan panadol tiruan ini. - paracetamol overdos, bedak sejuk, tepung gandum dan tepung2 lain.
Klu tgk pun biru ada bar code..


ShareThis

Lagi Info Menarik

.. ..

My Blog List